CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, March 27, 2009

cute lil' stuff...

to kwn2 ku..ain,kiah,paie...tq soo much 4 everything...




take gud care of these hp keychain,k...


ukhuwwah fillah....insyaAllah....

not to be forgotten...

but to u girls whose name r not mention above...

do not misunderstood...

u guys also mean a lot to me...

really appreciate u all...

ukhuwwah fillah juge....

n syukran 'ala kulli haal...(tq 4 everything...)




hepi birthday, yan...

Hepi 20th birthday, ayan...
May Allah bless u...



memang...SDAAP...

borong roti Butterscotch di 7eleven (dkt ngn ktm nilai)
...huhu... (kegemaran kwn2 ku...)



kenapa di Roswel susah nk dpt?
knp di 7eleven inti susah nk cari?
knp di INTI mart pun x dpt nak dibeli???

hurm....knp ye??

Thursday, March 19, 2009

maafkan akuu....

i went back home last wednesday, just 4 a while to hang out with my lil bro n lil sister..


then suddenly, we heard a news about 1 of our neighbour, who met with an accident...


and...


he passed away

...innalillahi wa inna ilaihi raaji'uun...(Sesungguhnya, kita milik Allah, dan kpdNya lah kita kembali..)


he was only about 26 or 27 years old. Working as a tentera( pangkat kapten)in perak..


(what we heard about his accident was......)


he was riding his motorbike..then suddenly, he 'tergesel' another motor, he lost control, and fell from his motorbike, and landed on the street. A car from the opposite direction accidentally crash onto him. He died at the hospital...


he said to his friend, on that day, he will go 'back' home...
and surely, he did 'went' back home....


i was quite shocked on receiving the news...n i was quite sad....

but my uncle said that,

كُلُّ نَفۡسٍ۬ ذَآٮِٕقَةُ ٱلۡمَوۡتِ‌ۗ

'Every soul will taste of death'...('Ali-Imran, verse 185)


Yeah, every soul will surely experience death...jus we don't know when, where, how, etc...

there fore, in this moment...i just wanna say a few words....


MAAFKAN diri ini...

mak,ayah, dela mtk maaf atas segala-galanya......
emy,mira, afiq....angah mintak maaf....
pakcik,makcik, cousin2 ku,
sister2 ku,kwn2 ku, adik2 ku...
dila mtk maaf andai ade terslh kate, terslh laku, terckp blkg..dan sebagainya...



Ya Allah...ampunilah dosa2 ku....

Sunday, March 15, 2009

TAmaN SyuRga...

jus nak kongsi ayat ni...tyme bace2 tafsir td, tetiba rase cam bessss sgt ayat ni...tapi ending dia rase gerunnn sgt...nauzubillahi min zaalik..

Surah Muhammad,47, ayat 15..


'....Perumpamaan taman syurga yang dijanjikan kpd org2 yang bertaqwa; di sana ada sungai2 yang airnya tidak payau, dan sungai2 air susu yang tidak berubah rasanya, dan sungai2 khamar(anggur yang tidak memabukkan) yang lezat rasanya bagi peminumnya, dan sungai2 madu yang murni. Di dalamnya mereka memperoleh segala macam buah-buahan, dan ampunan Tuhan mereka. Samakah mereka dgn org yang kekal dalam neraka, dan diberi minuman dengan air yang mendidih, sehingga ususnya terpotong-potong?'.....


Ya Allah,...takutnye keadaan di dlm neraka tu...
Ya Allah, jauhi lah hamba Mu ini drp melakukn perkara2 yg membawaku ke neraka mu, ya Allah...

Cukup ke sekadar smbahyang, puasa, & zakat???

Assalamualaikum, kwn2...

kat sini just nak share bbrp benda...dpt tyme program di masjid Sunway...


Alhamdulillah, Allah bg kesempatan kpd diriku utk bersama sisters yg lain menuntut ilmu...

Alhamdulillah....





First of all, just nk tny...

Cukup ke, if kita da sembahyang 5 waktu, da puase di bulan ramadhan, da tunaikn zakat, da bwt haji( bg yg berkemmpuan), bersedekah, dan lain2...


rase2, da cukup ke semua perkara yg kita lakukan di dunia ini utk menghadapi hari yg PASTI akn dtg tu??

hurm...sy slalu tny diri ni...

ok,....
sy da smyg, puasa, dll...rase mcm da cukup, je...da pkai tudung, da mengaji...rase mcm da ok, je...



tapi,



sebenarnya, ade lg 1 TANGGUNGJAWAB BESAR yg kita perlu lakukan di dunia ni...



mmg tujuan kita hidup utk beribah kpd Allah,...(surah 51, ayat 56)...dats y kita smyg, puase, belajar(ibadah umum,dll)

tapi, cukupkah sekadar itu shj ??



sebenarnya, kite perlu melaksanakn HAK SYAHADAH..



ape tu hak shahadah??



HAK ialah KEBENARAN..
dan
SYAHADAH ialah penyaksian/pengakuan...


SYAHADATUL HAQ maksudnya ialah kesaksian kpd kebenaran...


kita ini sebenarnya adalah saksi kepada kebenaran Islam..


berdasarkan surah Al-Baqarah,2 ayat 143...



وَكَذَٲلِكَ جَعَلۡنَـٰكُمۡ أُمَّةً۬ وَسَطً۬ا لِّتَڪُونُواْ شُہَدَآءَ عَلَى ٱلنَّاسِ وَيَكُونَ ٱلرَّسُولُ عَلَيۡكُمۡ شَهِيدً۬ا‌ۗ



maksudnya,

..'dan demikian pula kami jadikan kamu umat PERTENGAHAN agar kamu menjadi saksi atas perbuatan manusia dan agar Rasul(Muhammad) menjadi saksi atas perbuatan kamu'..





UMAT PERTENGAHAN?



sebenarnya, kita, sebagai umat Islam, adalah umat pertengahan..kita menerima Islam dan kita fhm islam..kita menerimanya drp Rasulullah...

oleh itu, tanggungjawab kita pula adalah menyampaikan kpd org lain ....



menyampaikan kebenaran Islam kpd org2 Islam, yg ade diantr mrk yg tidak memahami Islam, dan juga kpd org2 yg bukan beragama Islam...



kiranya, mmg HAK kita utk menyampaikn Islam kepada org lain...



berdasarkn surah Al-Baqarah, ayat 140,



..'Dan siapakah yg lebih zalim drp org yg menyembunyikn keterangan yg telah diberikan Allah kepadanya?'....



(Ya Allah, mudah-mudahan kita dijauhkan drp menjadi org yg zalim...)





BENDA@TANGGUNGJAWAB ni mmg sgt BERAT, SUSAH..

tp sebenarnya, ade jln penyelesaiannya...



nak sampaikan Islam kpd org lain ni, bukannya kita HANYA perlu duduk di surau2, dan buat kuliah2...mmg betul, itu lah antara caranya...ttp,sebenarnya, ada byk cara lain utk kita smpaikn Islam kpd org ramai...



secara ringkasannya, nak laksanakan SYAHADAH ni, ade 2 cara...iaitu melalui perkataan + perbuatan...



drp perkataan, maksunya, kita jelaskn kpd seluruh manusia ttg kebenaran Islam..

kita jelaskn kpd mrk menggunakn lisan dan pena atau ape shj cara da'wah yg bole digunakn pd zaman ini...
kita bole je ajak kwn2 scr baik, ajak mkn2 smbl crita2,..mlalui ym..x pun melalui blog, ajak join prgrm, dll...
xpun, if org2 bukan islam, kita nmpk mcm mrk berminat dgn islam, kita bual2 la dgn mrk, dan share2 dgn mrk pasal Islam..



drp perbuatan, maksudnya, kehidupan seharian kita mestilah jadi mcm CERMIN yg mebiaskn cara hidup seorng muslim...
kita tonjolkn sikap2 yg baik, sikap2 mahmudah yg diajar oleh agama kita, dan cuba hindarkan drp menunjukkan sikap2 mazmumah(yg buruk)..
kekdg, if melalui akhlak yg baik, org akan tertarik hati dgn seseorg..

klau kita xmampu nk smpaikn kpd org bukan islam ttg islam, at least, tujukkanlah sikap2 yg baik..cthnya memberi senyuman, tdk mmbuang smph merata-rata, memandu dgn sopan di jln ry, dll...



sbb, drp perbuatan inilah, masyarakat luar akn JUDGE islam mcmane..

klau org2 islam menunjukkan akhlak baik, maka org2 bukan islam pun mudah la tertarik pd agama Islam...



tapi, hakikatnya, yg berlaku zmn sekarang ni, x byk yg menonjolkn cermin yg baik.....mmg ade yg baiknye, tp sgt sedikit...



oleh itu, dpt disimpulkan bhw kita, sbg UMAT PERTENGAHAN mmg perlu menyampaikn kebenaran islam ini kpd seluruh manusia...

dan yakinlah bahawasanya , jika kita melakukannya krn Allah taala, pasti Allah akan mmberi ganjaran yg besar kpd kita...

InsyaAllah...

Friday, March 13, 2009

base on our own desire??

...'Sungguh, Dia(Allah) pasti akan memasukkan mereka ke tempat masuk (syurga) yang mereka sukai. Dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, Maha Penyantun'...


(Surah Al-Hajj,22, ayat 59)


Besnye, org2 yang dpt masuk syurga Allah...
masuk syurga....
masuk syurga, BASE ON THEIR OWN DESIRE!!...
Ya Allah,
seronoknya...
kita bole mintak ape shj yg kita nak...
nak mkn sdap2, nak tdo katil yg selese2, nk pkai bj cantek2, nak pergi tmpt2 yg bes2, nak bwt ape yg kite sukai, n nak mcm2 lagi la....

tapi..
nak masuk syurga,
memerlukan memerlukan byk usaha+pengorbanan+jihad yg besar...

org2 yg masuk syurga pun bkn sebab AMALAN mereka..
tp mereka dimasukkan ke dlm syurga dgn rahmat+kasih syg Allah...



....'Allah menjanjikan kpd org2 mukmin laki2 dan perempuan, (akan mendapat) syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dlmnya, dan (mendapat) tempat yang baik di syurga 'Adn. Dan keridaan Allah lebih besar. Itulah kemenangan yang agung...'

( Surah At-Taubah,9 ayat 72)

LA...lalala...LINEAR ALGEBRA

next tuesday...
test 2...
LA..

lots of theorems+definitions+.....

got to understand them...

and know how to apply them...

pray for me...

Wednesday, March 11, 2009

hurm...tagged?

wanna reply this 'tag' from junior ku, hanisah..
akak rply lmbt sgt2....sori la ye...
(n my style of writing,....pendek2 je..huhu,...)

well, this is it! -



1. Anda rase anda hot?



-sy rase tidak.



2.upload gamba kegemaran anda



-



3. kenapa suka gambar ini?


-sbb dia wane PINK..haha...

no la, coz air sirap bandung cincau ni sdaap...huhu...



4. Bila kali terakhir kamu mkn pizza?



-mayb last year kot, around november, tu pun my sis yg buat..'home-made pizza'...sdaap..



5. Lagu terakhir yg kamu dgr?

- tashiru, title 'sendiri'...

bes sgt lagu tu..



6.Apa yang anda sedang buat sekarang ini selain menyelesaikan tag ini?

-memikirkan bile nak stadi linear algebra..huhu...



7.Selain nama kamu sendiri,apakah lagi nama yang kamu suka orang panggil kamu?

-diela

-dil

-angah

-syg??haha...JK



8. Tag lagi 5 org

-ain

-paie

-syazana

-tika

-tikuk



9. Siapa orang nombor satu?

ain....my best rumie..ain baek hati+sgt memahami..huhu...



10. Orang nombor tiga ada hubungan dengan siapa?

-syazana??single n not available...(*available only if u can b a GUD husband to her..)..huhu


11. Katakan sesuatu berkenaan org nombor lima.


-she is cute, fun, cool, n genius..


12. Bagaimana pula dengan orang nombot empat?

-tika? she always haf a big smile.... =)
-gud fren...


13. Siapakah orang nombor dua

paie...rumate shakira...
indie..huhu...
tp blog dia x indie r...blog dia ayu je...hehe..(nice!!)



okay...itu shj....kwn2 yg dsenaraikn td...rply la ye, if rajin..huhu

Monday, March 9, 2009

Salam Maulidur Rasul....


Marilah same2 kite memperingati jasa dan pengorbanan Nabi Muhammad Sallallahu alaihi wasallam dalam usaha Baginda menyampaikan da'wah islamiyah...
Alhamdulillah,dgn izin Allah, dgn rahmat Allah, agama Islam ini sampai jua kepada kita...kita merupakan umat yang terpilih utk menerima kebenaran, Alhamdulillah....
Ya Allah, kuatkan lah iman hamba-Mu yang lemah ini, semoga hati ini tetap teguh di jalan-Mu Ya Allah...amiin...

The BEAUTY of Arabic Language...

Just wanna share some things that I obtain after attending 'kuliah after magrib' at the surau near my house...

I just realize that there are differences in these two words...

جَعَلَ and خَلَقَ

both of these words mean 'CREATE/MAKE'....( it is in past tense, so, it means, 'created')....

what are the differences???
well,

خَلَقَ

are for things that have mass, can be seen, and can be touched. For example, the earth, sky, human being, and others.

Base on surah 'Alaq(91), verse 2-

خَلَقَ ٱلۡإِنسَـٰنَ مِنۡ عَلَقٍ

'Created man from a clot'



جَعَلَ

are for things that do not have mass, and cannot be touched. For example, angels (malaikat), darkness(kezaliman), light(nur, or hidayah), and others.

Based on surah Al-Fatir(35), verse 1-

ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ فَاطِرِ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ جَاعِلِ ٱلۡمَلَـٰٓٮِٕكَةِ رُسُلاً أُوْلِىٓ أَجۡنِحَةٍ۬ مَّثۡنَىٰ وَثُلَـٰثَ وَرُبَـٰعَۚ يَزِيدُ فِى ٱلۡخَلۡقِ مَا يَشَآءُۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَىۡءٍ۬ قَدِيرٌ۬

Praise be to Allah, the Creator of the heavens and the earth, Who appointeth(created,made) the angels messengers having wings two, three and four. He multiplieth in creation what He will. Lo! Allah is Able to do all things.


Here is another example for the above explanation....From Surah Al-An'aam(6), verse 1-

ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ وَجَعَلَ ٱلظُّلُمَـٰتِ وَٱلنُّورَ‌ۖ ثُمَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّہِمۡ يَعۡدِلُونَ

'Praise be to Allah, Who hath created the sky and the earth, and hath appointed (made, created) darkness and light. Yet those who disbelieve ascribe rivals unto their Lord.'



There are other examples in the Quran...but I have just listed 3 here...
Sorry if my explanation is quite complicated...


Sunday, March 8, 2009

3 cute lil' kittens

video

These cute kittens are my grandmothers' cat...They are playing with something....1 of them is aiming that 'thing' from somewhere....watch them play around...really cute...watch their heads,really funny...haha

Thursday, March 5, 2009

sedih??

Habis kls linear algebra...ku berjalan seorang diri pulang ke bilik...hujan turun renyai2...kulemparkan pandanganku melihat alam sekeliling...suasana sedih menyelubungiku...knp?knp jd begini?mungkin sbb bersendirian?atau mgkin disebabkn suasana hujan yg menyebabkn ku rasa suram....



tp, bwt ape nk sedih2 time hujan....

aah la,bwt ape sedih2 tyme hujan turun......

hurm, baru ku teringat kata2 kak azua...hujan ini rahmat utk kite...

'....Allah menurunkan air hujan dr langit kepadamu utk menyucikan kamu dgn (hujan) itu dan menghilangkan gangguan2 setan dari dirimu dan utk menguatkan hatimu serta memperteguh telapak kakimu(meneguhkan pendirian)...'

(surah Al-Anfaal 8, ayat 11)

Wednesday, March 4, 2009

nafsu makan ke ape??

alhamdulillah...
ptg mkn tomyam campur+nasi....
tp mlm rase nk mkn lg...
rase nk mkn otak2 as-salaam or char kuey teow absyar...huhu....
adakah ini kemahuan,atau mmg prasaan lapar,ataupun nafsu mau mkn??

tq kpd kawan2 yg tolong blikan otak2...huhu..
mmg sdaap..
alhamdulillah

Monday, March 2, 2009

INTI-Taylors gathering nite


We met some Taylors actuarial snce students at their house, Apartment Ridzuan, in Sunway..nice meeting u guys...thanks kak azwa...even though before that we didn't have time to go for bowling at sunway pyramid,its ok...love cooking with u guys...huhu...

i guess, in the states, we shall live like this...(need to be prepared...)

to ida,erza,dalila,shu,and fiza, thanks for ur hospitality...

hope we can meet again,..if not in Malaysia, in the States,soon...and hope our ukhuwah will stay forever..